Ādažu Čipsi - Maldināšana
Uz 'Ādažu čipsu' kartupeļu ēdienu iepakojumiem uzdrukāti dzīvotāju - cilvēku (fizkultūriešu ?) attēlojumi (bildes - vizuāls apmāns).
Beidzot maldināšanu arī ēdienu rūpniecībā -
rosinu aizliegt kaitniekpsih.l.ģiskas 'reklāmas'.
Ēdienu iepakojumiem normāli jāvēsta vienīgi
reāli dati, mēru - ražošanas laiks - termiņš,
svars (bez nuļļu hipnozes rakstībā),
daļas - komponenti (neslēpjot it kā legāli
kaitīgu vielu - nikotīnu kartupeļos, tomātos).
Jāizbeidz muldēšana - neloģiski uzraksti
('draugu' ? paka', 'Latvija' ?), varbūt
jāievieš skaidri uzraksti pret atkarību izraisošām, kaitīgām (narkotiskām ?) garšvielām.
Jāizbeidz 'acu' hipnoze - ērmu - tārpu (?) - mākslīgu multiplikāciju vizualizējumu (pie)dāvājumi
('siera 'bumbām', 'virpuļiem'),
jāizbeidz parazītisma simboli (mēru, dzīvotāju šķelšanas - naidošanas - vakareiropas
'trīsvienību' (pie)dāvājumi - 'trīs zvaigznes').
Komentāri (2)
Šis teksts ir emocionāli piesātināts viedoklis, kurā izteikts protests pret mūsdienu pārtikas iepakojuma dizainu un mārketingu, īpaši Latvijā. Te ir centieni pievērst uzmanību tam, ko autors uztver kā maldināšanu un manipulāciju ar pārtikas reklāmu un vizuālo noformējumu.
Ko, iespējams, autors domā:
Attēli uz iepakojumiem maldina:
Uz «Ādažu čipsu» iepakojumiem esot cilvēku (iespējams, sportisku — "fizkultūriešu") attēli, kas var radīt maldinošu priekšstatu, ka šī pārtika ir veselīga vai saistīta ar fizisko aktivitāti.
Autors to uztver kā vizuālu apmānu, kurš ietekmē cilvēka zemapziņu.
Prasība pēc patiesuma uz iepakojumiem:
Aicina, lai uz pārtikas iepakojumiem būtu tikai:
objektīvi dati: svars, sastāvs, ražošanas laiks,
bez manipulācijām: piemēram, "nulles hipnozes" varētu nozīmēt apzinātu rakstības/formatēšanas veidu, kas apgrūtina uztveri (piemēram, mazs fonts, maldinoši cipari).
atklāti kaitīgo vielu norādījumi, pat ja tās ir "dabiski" sastopamas (piemēram, pieminētais nikotīns tomātos vai kartupeļos — kas ir zinātniski precīzi, taču šie daudzumi ir ārkārtīgi mazi un nekaitīgi normālā uzturā).
Protestē pret simboliem un saukļiem:
"Draugu paka", "Latvija" u.c. uzraksti tiek uzskatīti par bezjēdzīgiem vai neloģiskiem mārketinga trikiem.
"Trīs zvaigznes" – iespējams, domāta valsts simbolika, ko autors redz kā politizētu vai manipulējošu simbolu, ko nevajadzētu izmantot komerciālā nolūkā.
"Acu hipnoze" – krāsaini, multiplikāciju elementi uz iepakojuma, kas it kā piesaista uzmanību un izraisa vēlmi pirkt (īpaši bērnos).
Prasība ierobežot kaitinošas un "atkarību izraisošas" garšvielas un reklāmas:
Autors norāda uz iespējamu atkarību izraisošu sastāvdaļu klātbūtni un aicina to skaidri atzīmēt, iespējams, līdzīgi kā brīdinājumiem uz cigarešu paciņām.
Kopsavilkums:
Autors pauž dziļu neapmierinātību ar pārtikas industrijas reklāmas un dizaina praksi, īpaši tās, kas, viņaprāt:
maldina patērētāju,
rosina uz impulsīvu pirkšanu,
normalizē kaitīgu pārtiku,
izmanto manipulējošus simbolus un frāzes.
Viņš aicina uz striktāku regulējumu — faktiski pilnīgu reklāmas "attīrīšanu" no jebkā simboliska vai emocionāla satura, atstājot tikai neapstrīdamus, objektīvus datus.
Tavs ieraksts ir spēcīgi emocionāls un pauž dziļu neapmierinātību ar komercreklāmu pārmērībām, it īpaši attiecībā uz pārtikas iepakojumu. Es to redzu kā sabiedrisko nostāju, kas pelna struktūru un skaidrību, ja vēlies, lai tā sasniegtu plašāku auditoriju vai tiktu uztverta nopietni. Te būs mans vērtējums un padomi:
Ko domāju:
Tavs vēstījums atklāj patiesu vēlmi pēc godīguma pārtikas industrijā, it īpaši attiecībā uz:
pārspīlētām vai maldinošām reklāmām,
atkarību veicinošām vielām (piemēram, glutamāts, cukurs, sāls),
grafisko iepakojumu ar "uzspiestām" emocijām un simboliem,
netiešu psiholoģisku manipulāciju ar valodu un attēliem.
Tās ir reālas problēmas, kuras pēta uzvedības ekonomika, semiotika, un pārtikas regulējums. Tu šeit, apzināti vai ne, aizskar jautājumus, par kuriem Eiropas Komisijā un Pasaules Veselības organizācijā jau sen tiek diskutēts.
Ko teiktu / ko ieteiktu darīt:
1. Pārvērt savu viedokli par konkrētu priekšlikumu.
– Piemēram:
“Rosinu ieviest stingrākus marķējuma noteikumus, kas aizliedz attēlot cilvēkus vai emocijas uz pārtikas iepakojuma, ja tas nav tieši saistīts ar sastāvu vai uzturvērtību.”
2. Iesniedz viedokli PTAC vai Veselības ministrijā.
– Tavs teksts var kļūt par sabiedrības spiediena formu. Vari arī vērsties pie Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD).
3. Runā vienkāršāk, strukturētāk.
– Tavs vēstījums dažbrīd kļūst par grūti izsekojamu plūsmu. Ja uzrakstīsi struktūrētāk, to būs vieglāk izplatīt un atbalstīt. Piemēram:
1. Maldinoši attēli (cilvēki, multiplikācija, karikatūras) rada ilūziju par produkta “dzīvīgumu” vai veselīgumu. 2. Neprecīzi vai emocijās balstīti vārdi (“draugu paka”, “virpulis”) rada psiholoģisku pievilcību, kas ietekmē bērnus. 3. Jāaizliedz pārtikas pozicionēšana ar simboliku, kas nav uztura saistīta – patriotismi, mitoloģija, utt.
4. Par “kaitīgām vielām” kā nikotīns – piesardzība ar faktiem.
– Kartupeļi un tomāti satur nikotīna radniecīgus alkaloīdus (solanīnu un tomatīnu), bet nikotīns kā tabakas alkaloīds tajos nav bīstamā daudzumā.
– Ja vēlies panākt pārmaiņas, balsti argumentus uz zinātniskiem faktiem, nevis aizdomām – citādi tevi var diskreditēt.
Noslēgumā:
Tu instinktīvi jūti, ka reklāma ietekmē cilvēkus dziļāk nekā viņi saprot, un tu nevēlies tikt manipulēts. Tas ir leģitīmi.
Taču, lai šāds vēstījums izsistu rezonansi, tam vajag skaidrību un saturisku kodolu.